Algemene voorwaarden HABU
Schoonmaakorganisatie b.v.

 

Hoofdstuk A: Algemeen deel

Artikel 1. Algemene bepalingen.

1.1 Dit hoofdstuk A is van toepassing op levering van alle Werkzaamheden en Producten door Aannemer.

1.2 Hoofdstuk B is van toepassing indien de Overeenkomst (mede) ziet op Diensten bestaande uit glasbewassing, gevelreiniging en/of vloerenonderhoud.

1.3 Hoofdstuk C is van toepassing indien de Overeenkomst ziet op de levering van Producten door Aannemer.

1.4 Indien de inhoud of uitleg van de Overeenkomst en de algemene voorwaarden in strijd zijn met elkaar, heeft de inhoud van de Overeenkomst voorrang.

1.5 Indien de inhoud of uitleg van de hoofdstukken in de algemene voorwaarden onderling strijdig zijn, heeft het hoofdstuk dat het meest op de Overeenkomst van toepassing is, voorrang. Daarnaast heeft een hoofdstuk over de aanvullende Werkzaamheden (hoofdstuk B en/of C) altijd voorrang op het Algemene deel (hoofdstuk A) indien daartussen tegenstrijdigheid is.

1.6 De overeenkomst en de algemene voorwaarden worden steeds uitgelegd op de voor Aannemer meest gunstige wijze.

 

Artikel 2. Definities.

In deze algemene voorwaarden worden de volgende definities gebruikt:

Aannemer            : Habu Schoonmaakorganisatie

AVG                   : (Europese) Algemene Verordening Gegevensbescherming;

CAO                   : de Collectieve Arbeidsovereenkomst in het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf

Diensten              : Schoonmaak- en glasbewassingswerkzaamheden van Objecten in de meest brede zin van het woord waaronder doch niet beperkt tot:

  • -Gevel, glas en vloerreiniging: het verwijderen van vervuiling aan verticale en/of horizontale oppervlakken en/of het op bedoelde oppervlakken aan- of opbrengen van lagen met beschermende, afstotende en/of impregnerende werking.
  • -Industriële reiniging: het verwijderen, afvoeren en (doen) verwerken van vervuiling, afzetting en dergelijke in de ruimste zin van het woord, van of in industriële gebouwen en/of installaties.
  • -Calamiteiten reiniging: het na een calamiteit beredderen en reinigen van opstallen, voorraden, machines en/of inventaris.

Hulpmiddelen     : ten behoeve van de Werkzaamheden door Aannemer ingezette middelen en materialen, zoals reinigingsmiddelen, hoogwerkers, bedrijfsmiddelen en machines etc.

Informatie          : informatie, gegevens, materialen en instructies ontvangen van Opdrachtgever of van derden op verzoek van Opdrachtgever waaronder informatie over het Object en de in verband daarmee te reinigen oppervlakten.

Object               : het voorwerp van de Werkzaamheden, waaronder begrepen maar niet beperkt tot de binnen- en buitenkant van een gebouw, zoals vloeren, gevels, ramen, de binnen- en buitenkant van een schip, cleanrooms, een bus, een trein, sanitair, een productiemiddel, een slachterij, een fabriek, een industrieel terrein, een installatie, een voorraad, inventaris en/of een andere roerende dan wel onroerende zaak, etc.

Opdrachtgever   : de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Aannemer een Overeenkomst sluit;

Overeenkomst   : elke overeenkomst van opdracht tussen Partijen strekkende tot het leveren van Diensten, inclusief het Werkschema, alsmede de overeenkomst tot koop en leveren van Producten (zie ook hoofdstuk C), elke schriftelijke wijziging of aanvulling op de Overeenkomst, stilzwijgende verlengingen daarvan, alsmede alle feitelijke en rechtshandelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst, mondelinge en schriftelijk aanbiedingen van Aannemer daaronder begrepen;

Partijen             : Aannemer en Opdrachtgever;

Producten          : Reinigingsmiddelen, reinigingsapparatuur, reinigingsmachines, reinigingsinstallaties, (sanitaire) gebruiksartikelen etc. welke verband houden met de Diensten in de meest brede zin van het woord en verkocht of verhuurd worden aan Opdrachtgever.

Schriftelijk         : in geschrift of middels Elektronisch Medium

Elektronisch Medium: e-mail en/of whatsap

Werkzaamheden : alle door Aannemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren handelingen en verrichtingen welke nuttig en nodig zijn om de Diensten te leveren zoals beschreven in de Overeenkomst;

Werkschema     : een beschrijving van de Werkzaamheden, zo mogelijk met vermelding van de plaats, het tijdstip en de frequentie van de Werkzaamheden etc. inclusief de voorbereidingsmaatregelen daarop en de prijs;

 

Artikel 3. Toepasselijkheid Algemene voorwaarden.

3.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle huidige en toekomstige Overeenkomsten.

3.2 Bedingen die van deze voorwaarden afwijken, zijn uitsluitend bindend indien deze schriftelijk zijn overeengekomen tussen Partijen en gelden slechts voor het desbetreffende geval.

3.3 Door Opdrachtgever van toepassing verklaarde algemene voorwaarden, ongeacht het moment waarop hiernaar wordt verwezen, zijn nimmer van toepassing tussen Partijen.

3.4 Alle bedingen in deze voorwaarden zijn niet alleen gemaakt ten behoeve van Aannemer, maar ook ten behoeve van: zijn onderaannemers, bestuurders, aandeelhouders en alle personen die voor Aannemer werkzaam zijn; alle personen die bij de uitvoering van een Overeenkomst door Aannemer zijn ingeschakeld; en alle personen voor wier handelen of nalaten Aannemer wettelijk aansprakelijk zou kunnen zijn.

3.5 Indien Aannemer in voorkomend geval afwijkt van de naleving van deze voorwaarden, brengt dit niet mee dat Aannemer het recht zou verliezen om in toekomstige, al dan niet soortgelijke gevallen wel de strikte naleving van deze voorwaarden te verlangen.

3.6 Aannemer behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te allen tijde eenzijdig aan te vullen en/of te wijzigen. Deze wijzigingen en/of aanvullingen binden de Opdrachtgever pas na toezending en stilzwijgende of uitdrukkelijke acceptatie van de voorwaarden. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden op verzoek van de Opdrachtgever gelden slechts indien en voor zover deze nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

3.7 Ingeval deze voorwaarden ook worden opgemaakt in een andere taal dan de Nederlandse, is de Nederlandse tekst

steeds doorslaggevend.

 

Artikel 4. Aanbod en aanvaarding, totstandkoming Overeenkomst

4.1 Alle aanbiedingen van de Diensten van Aannemer zijn vrijblijvend hetgeen betekent dat Aannemer de aanbieding zolang deze niet is aanvaard door Opdrachtgever, kan herroepen, tenzij daarin een geldigheidsduur is overeengekomen.

4.2 Kennelijke vergissingen of fouten in de aanbiedingen van Diensten binden Aannemer niet. Prijsafwijkingen van meer dan 10% ten opzichte van de gehanteerde gangbare prijzen binnen de organisatie van Aannemer worden geacht een kennelijke vergissing te zijn, behoudens tegenbewijs.

4.3 Een aanvaarding door Opdrachtgever die, al dan niet op ondergeschikte punten, afwijkt van de aanbieding van Aannemer, geldt steeds als een verwerping van de aanbieding en als een nieuwe aanbieding van Opdrachtgever. Een Overeenkomst komt slechts overeenkomstig dit nieuwe aanbod tot stand na schriftelijke aanvaarding daarvan door de directie van Aannemer.

4.4 Een Overeenkomst komt verder tot stand op het moment dat:

(1) de aanbieding van de Diensten en/of Producten van Aannemer schriftelijk is aanvaard door Opdrachtgever;

(2) Aannemer de levering van de Diensten en/of Producten schriftelijk bevestigt nadat dit mondeling is overeengekomen tussen Partijen;

(3) De Opdrachtgever de Aannemer stilzwijgend toestaat om een begin te maken met de uitvoering van de Overeenkomst.

4.5 . De toepasselijkheid van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek is uitgesloten.

 

Artikel 5. Uitvoering Overeenkomst en Werkschema door Aannemer.

5.1 Indien een Werkschema is opgesteld, dan is het Werkschema leidend tussen Partijen voor de omvang en kwaliteit van de te leveren Werkzaamheden en Producten. Dit betekent dat Opdrachtgever niet bevoegd is om de werknemers van Aannemer op het Object te instrueren om van het Werkschema af te wijken ten nadele van Aannemer, tenzij schriftelijk overeengekomen. Bij gebreke van een dergelijke schriftelijke afspraak is Aannemer gerechtigd om, desnoods met terugwerkende kracht, meerwerk in rekening te brengen.

5.2 Indien Aannemer tijdens de uitvoering van de Overeenkomst vaststelt dat kleine afwijkingen van het Werkschema noodzakelijk zijn om de Diensten geheel of ten dele uit te kunnen voeren, kan Aannemer, doch zonder dat prijsaanpassing plaatsvindt, het Werkschema naar eigen inzicht wijzigen mits er een vergelijkbare kwaliteit gegarandeerd is.

5.3 Indien Aannemer tijdens de uitvoering van de Overeenkomst vaststelt dat er blijvende afwijkingen en dus wijzigingen van het Werkschema noodzakelijk zijn om de Diensten geheel of ten dele te kunnen uitvoeren en hiervoor redelijkerwijs een prijsaanpassing moet plaatsvinden, dan zal deze wijziging pas plaatsvinden nadat de prijsaanpassing met Opdrachtgever is overeengekomen. Tot aanvaarding van de prijswijziging kan Aannemer de Werkzaamheden die voortvloeien uit die blijvende afwijkingen opschorten.

5.4 Indien niets is vastgelegd in de Overeenkomst dan worden Werkzaamheden uitsluitend uitgevoerd op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, niet zijnde Christelijke, islamitische en/of nationale feestdagen, tussen 7:30 en 16:30 uur. Buiten deze dagen en uren zal het tarief verhoogd worden conform CAO. Indien plotseling intredende bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken, naar het oordeel van Opdrachtgever, dan wel Aannemer, kan in overleg van het hier bepaalde wordenafgeweken.

5.6 Indien de Werkzaamheden worden opgehouden of stilgelegd als gevolg van een noodsituatie van welke aard dan ook of wegens een oorzaak welke voor rekening en risico komt van Opdrachtgever, zoals niet functionerende schoonmaakapparatuur en installaties welke in eigendom zijn van Opdrachtgever, kan de ontstane verloren tijd als gewerkte uren aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

5.7 Indien de werknemers van Aannemerzich moeten houden aan specifieke lokale veiligheids- en gedragsregels in de Objecten dan dient Opdrachtgever tijdig, dus vóór aanvang van de Werkzaamheden, deze regels te overhandigen aan de werknemers met voldoende instructie en uitleg en met kopie aan de leidinggevende van Aannemer. Ook dient Opdrachtgever een exemplaar van deze regels in de werkruimte van Aannemer zichtbaar op te hangen c.q. beschikbaar te maken.

5.8 Alvorens te starten met het Werkschema kan Aannemer verlangen van Opdrachtgever dat zij – al dan niet via Aannemer – een z.g. “opleveringsschoonmaak” of “nulbeurt” laat uitvoeren, voordat met het Werkschema wordt aangevangen. Een “opleveringsschoonmaak” of “nulbeurt” is niet inbegrepen in het werkschema.

 

Artikel 6. Naleving en controle Werkschema.

6.1 Opdrachtgever is verantwoordelijk om Aannemer onverwijld schriftelijk in kennis te stellen indien de Werkzaamheden niet conform die norm zijn uitgevoerd en in belangrijke mate ten nadele van de Opdrachtgever afwijken van het Werkschema. Het Werkschema vormt het uitgangspunt die Partijen zijn overeenkomen en dat objectief vaststelt of het resultaat van de Werkzaamheden en de uitvoering van het Werkschema conform het uitgangspunt is. Deze schriftelijke kennisgeving bevat ten minste een nauwkeurige omschrijving van het tijdstip, de aard en de ernst van de geconstateerde afwijking en een redelijke termijn waarbinnen Aannemer de geconstateerde afwijking dient te herstellen.

6.2 De schriftelijke kennisgeving dient binnen twee werkdagen na uitvoering van de werkzaamheden te worden gemeld bij de directie van Aannemer. Daarna worden de Werkzaamheden geacht juist en volledig te zijn uitgevoerd conform het Werkschema.

 

Artikel 7. Hulpmiddelen en ondersteuning door Opdrachtgever.

7.1 Hulpmiddelen, met inbegrip van schoonmaakmiddelen, afval- en vuilniszakken, zijn niet in de prijs inbegrepen.

7.2 Aannemer is vrij in zijn keuze van Hulpmiddelen.

7.3 Opdrachtgever staat ervoor in dat er voldoende schoon warm en koud water, waterdruk, elektriciteit, gas, lucht en stoom kosteloos beschikbaar is voor de uitvoering van het Werkschema.

7.4 Opdrachtgever zal voldoende afsluitbare ruimten, zoals werkkasten en dergelijke, voor opslag van hulpmiddelen, uitsluitend toegankelijk door Aannemer, ter uitvoering van de Werkzaamheden kosteloos ter beschikking stellen. Opdrachtgever is daarbij gehouden om de Hulpmiddelen van Aannemer die in de bedrijfsruimte van Opdrachtgever worden gebruikt en opgeslagen als een goed huisvader te beheren en hiertoe onder meer het Object goed af te sluiten en alle maatregelen te nemen die voor het behoud van die hulpmiddelen noodzakelijk zijn.

7.5 De Hulpmiddelen blijven eigendom van Aannemer tenzij anders is overeengekomen.

7.6 Opdrachtgever is gehouden om er op eerste verzoek van Aannemer aan mee te werken dat Aannemer de genoemde Hulpmiddelen terug kan nemen. Opdrachtgever doet daarom bij voorbaat afstand van eventuele retentierechten met betrekking tot deze hulpmiddelen en zal geen beslag doen leggen op de zaken.

7.7 In overleg met Aannemer zal Opdrachtgever ten behoeve van de werknemers van Aannemer voldoende faciliteiten kosteloos ter beschikking stellen, zoals een garderobe, een berging, een pauzeruimte en dergelijke. Opdrachtgever conformeert zich in deze aan de ARBO-wet- en regelgeving.

7.8 Opdrachtgever zal Aannemer de mogelijkheid bieden afval voortvloeiende uit de reiniging van welke aard dan ook in de door Opdrachtgever beschikbaar gestelde ruimte af te voeren.

7.9 Opdrachtgever is gehouden Aannemer juist, zo volledig mogelijk, en tijdig te informeren over alle zaken die voor de vervulling van de Overeenkomst van belang kunnen zijn dan wel krachtens de wet verplicht is te verstrekken. Aannemer mag daarbij vertrouwen op de juistheid en volledigheid van de door Opdrachtgever verstrekte Informatie, zonder dat zij gehouden is de door Opdrachtgever verstrekte Informatie te verifiëren. Opdrachtgever staat ook in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Aannemer verstrekte Informatie, ook indien deze van derden afkomstig is. De Informatie dient te worden verstrekt in de vorm en op de wijze als door Aannemer verzocht. Bij gebreke van de juiste Informatie is Aannemer niet aansprakelijk voor de schade die ontstaat aan een Object.

7.10 Indien de Informatie niet of niet tijdig worden verstrekt, is Aannemer bevoegd de (verdere) uitvoering van de Werkzaamheden onmiddellijk op te schorten. Indien de uitvoering van de Overeenkomst wordt vertraagd doordat Opdrachtgever haar in dit artikel genoemde verplichtingen niet nakomt, zijn de daaruit voortvloeiende (extra) kosten voor rekening van Opdrachtgever en is Aannemer bevoegd (extra) vergoeding voor de daardoor noodzakelijk geworden (extra) Werkzaamheden in rekening te brengen.

 

Artikel 8. Onderaanneming.

Aannemer zal bij het inschakelen van onderaannemers voor de uitvoering van Overeenkomst de nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij het selecteren van de onderaannemers en indien Aannemer dat nodig acht, voorafgaand overleggen met Opdrachtgever.

 

Artikel 9. Prijs van de Werkzaamheden.

9.1 De prijs van de Werkzaamheden is gebaseerd op de volgende factoren:

– objectieve factoren: daaronder worden begrepen: de kostprijsbepalende factoren ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst, waaronder maar niet beperkt tot de loon- en/of andere bedrijfskosten van Aannemer, de kosten van de gebruikte hulpmiddelen, materialen, transportmiddelen en dergelijke. Pauzes van de werknemers zijn inbegrepen in de calculatietijd.

– subjectieve factoren: daaronder worden begrepen; de wensen van Opdrachtgever en de bij de opname van de Werkzaamheden aanwezige of opgegeven of aangenomen hoedanigheden van het Object, waaronder maar niet beperkt tot de oppervlakte, de bezetting, de toegankelijkheid, de aankleding, de inrichting, het gebruik en de bestemming.

9.2 Indien na het sluiten van de Overeenkomst in de objectieve factoren een wijziging optreedt waarop Aannemer in redelijkheid geen invloed kan uitoefenen, waaronder maar niet beperkt tot een wijziging in de toepasselijke CAO en een wetswijziging zoals sociale verzekeringswetgeving, heeft Aannemer het recht de daaruit voortvloeiende kostenverhogingen aan Opdrachtgever door te berekenen, ongeacht of de wijziging te voorzien was ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst.

9.3 Indien na het sluiten van de Overeenkomst in de subjectieve factoren een wijziging optreedt die naar het oordeel van Aannemer een prijsaanpassing noodzakelijk maakt, zal deze prijsaanpassing pas tot stand komen na schriftelijk akkoord van Opdrachtgever.

9.4 De overeengekomen prijzen mogen éénmaal per jaar, per 1 januari, worden bijgesteld op basis van de CBS index (Consumenten Prijs Index).

9.5 Opdrachtgever heeft geen recht op vermindering van de prijs indien de uitvoering van de Werkzaamheden door Aannemer niet of niet geheel mogelijk of niet zinvol is als gevolg van omstandigheden die krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening en risico van Opdrachtgever komen.

 

Artikel 10. Betalingsvoorwaarden.

10.1 De aannemer kan steeds en naar eigen inzicht factureren. De betalingstermijn bedraagt 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders is overeengekomen. De voorgenoemde betalingstermijn is een fatale termijn. De betaling dient verder onvoorwaardelijk en zonder opschorting, korting of verrekening, uit welken hoofde ook te geschieden.

10.2 Opdrachtgever is, zonder dat ingebrekestelling is vereist, in verzuim door het verstrijken van de betalingstermijn.

10.3 Indien Opdrachtgever ter zake van enige betaling in verzuim is, zijn alle vorderingen van Aannemer op Opdrachtgever onmiddellijk en volledig opeisbaar. In dat geval is Aannemer ook gerechtigd de Werkzaamheden geheel of gedeeltelijk op te schorten of de overeenkomst te beëindigen. Aannemer is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die Opdrachtgever als gevolg hiervan lijdt

10.4 Tijdens zijn verzuim is Opdrachtgever over de openstaande vorderingen een (samengestelde) vertragingsrente van 0,8% per maand of gedeelte van een maand verschuldigd.

10.5 Bij buitengerechtelijke invordering is Opdrachtgever, naast de hoofdsom en de vertragingsrente, de werkelijk door Aannemer gemaakte incassokosten verschuldigd, met een minimum van € 250,-. Indien de Opdrachtgever kwalificeert als consument is deze bepaling niet van toepassing en gelden de wettelijke normen voor de berekening van incassokosten.

10.6 Indien Aannemer gerede twijfel heeft omtrent de betalingscapaciteit van Opdrachtgever kan zij op eerste verzoek, dat zowel voorafgaand aan als tijdens de uitvoering van de Overeenkomst kan worden gedaan, verlangen dat Opdrachtgever een gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling doet dan wel voldoende zekerheid stelt voor de nakoming van zijn verbintenis. Onder voldoende zekerheid wordt in ieder geval verstaan een op eerste verzoek van Aannemer/Opdrachtnemer opeisbare bankgarantie ter hoogte van 105% van de door Opdrachtgever verschuldigde bedragen (100% van deze bedragen met een risico opslag van 5%).

10.7 Indien de Werkzaamheden eenmalig zijn, is Aannemer gerechtigd om vóór aanvang van de Werkzaamheden een voorschot van ten minste 50% van de prijs te vragen.

 

Artikel 11. Aansprakelijkheid en verzekering.

11.1 Aannemer beperkt haar bedrijfs- en opzichtaansprakelijkheid jegens Opdrachtgever tot de vergoeding van de directe (zaak)schade jegens Opdrachtgever en aan haar gerelateerde derden die het rechtstreekse gevolg is van uitoefenen van haar bedrijf alsmede van een (samenhangende serie van) toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de Werkzaamheden. Deze aansprakelijkheid voor directe schade is altijd beperkt tot de bedragen welke volgens de aansprakelijkheidsverzekeraar van Aannemer voor het betreffende evenement worden uitgekeerd, vermeerderd met het eventueel door Aannemer uit hoofde van de verzekering te dragen eigen risico.

11.2 Onder directe schade wordt (onder meer) verstaan: de gemaakte redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade; de gemaakte redelijke kosten om de prestatie van Aannemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden en de gemaakte redelijke kosten ter voorkoming of beperking van de schade.

11.3 Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen: gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, bijv. door het tijdelijk geen gebruik kunnen maken van ruimtes in het Object, en andere gevolgschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door Aannemer, uitgezonderd aansprakelijkheid veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van Aannemer.

11.4 Indien, om welke reden dan ook, geen uitkering krachtens de genoemde verzekering mocht plaatsvinden, is de totale door Aannemer erkende aansprakelijkheid, uit welken hoofde ook, beperkt tot het bedrag van de schade die Aannemer ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voorzag als mogelijk gevolg van het tot vergoeding verplichtende handelen of nalaten. Dit is altijd gemaximeerd tot het bedrag van de netto factuurwaarde van de Werkzaamheden, en als de Overeenkomst een duurovereenkomst betreft dan wordt het bedrag gesteld op maximaal eenmaal het bedrag dat in de twaalf maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade in rekening is gebracht aan Opdrachtgever. In geen geval zal de totale aansprakelijkheid van Aannemer meer bedragen dan € 1.000,-.

11.5 Aannemer is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden die hij bij de uitvoering van een Overeenkomst heeft ingeschakeld tenzij de schades door deze tekortkomingen gedekt worden door de aansprakelijkheidsverzekering van Aannemer.

11.6 In geval van verlies van sleutels van een Object is de aansprakelijkheid van Aannemer beperkt tot de kosten voor het vervangen van de sleutels dan wel het bedrag dat de verzekering van Aannemer daadwerkelijk uitkeert aan Opdrachtgever als gevolg van het verlies.

11.7 Ingeval er asbest vrijkomt door de Werkzaamheden is Aannemer daar nimmer aansprakelijk voor. Indien de Aannemer asbest aantreft in een object is de Aannemer gerechtigd de Overeenkomst ter keuze te ontbinden, danwel de Werkzaamheden op te schorten tot de asbest is gesaneerd door de Opdrachtgever.

11.8 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Opdrachtgever de schade onverwijld, doch uiterlijk 14 dagen nadat Opdrachtgever bekend is geworden met de schade of daarmee redelijkerwijs bekend had moeten worden,  schriftelijk aan Aannemer meldt.

11.9 Aannemer kan zich niet beroepen op een beperking van zijn aansprakelijkheid, voor zover de schade het rechtstreekse gevolg is van

opzet of bewuste roekeloosheid van Aannemer of van tot zijn bedrijfsleiding behorende leidinggevende ondergeschikten.

11.10 Opdrachtgever is gehouden om schade beperkende maatregelen te nemen. Aannemer heeft altijd het recht om de schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de uitgevoerde Werkzaamheden.

11.11 Het bepaalde in de voorgaande leden heeft zowel betrekking op de contractuele als de buitencontractuele aansprakelijkheid van Aannemer jegens Opdrachtgever.

 

Artikel 12. Verbod op overname werknemers

12.1 Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van Aannemer is het Opdrachtgever niet toegestaan, noch gedurende de looptijd van de arbeidsovereenkomst van de desbetreffende werknemers van Aannemer noch gedurende de looptijd van de Overeenkomst en gedurende zes maanden na beëindiging daarvan, in dienst te nemen dan wel op enigerlei andere wijze, direct of indirect, in te schakelen voor het verrichten van Werkzaamheden ten behoeve van Opdrachtgever.

12.2 Bij overtreding van het voorgaande lid, verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Aannemer zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, een direct opeisbare boete van tweeduizend euro per werknemer en tweehonderd euro voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.

12.3 Indien en voor zover artikel 9a WAADI Van toepassing is op de terbeschikkingstelling van arbeidskrachten, is de Opdrachtgever per werknemer een vergoeding verschuldigd, indien een werknemer bij de Opdrachtgever in dienst treedt. Deze vergoeding bedraagt driemaal het laatstgenoten maandloon van de betreffende Werknemer met een minimum van vijfduizend euro excl. btw.

 

Artikel 13. Contractswisseling en werkgelegenheid

13.1 Aannemer is gehouden aan de CAO waaronder de contractwisselingsparagraaf en het bijbehorende overdrachtsprotocol om zoveel mogelijk werkgelegenheid van de werknemers op het betreffende Object te behouden. Deze bepalingen brengen namelijk met zich mee dat wanneer Opdrachtgever van schoonmaakbedrijf wisselt door heraanbesteding, de werknemers die op het Object werkzaam is en onder de selectiecriteria van de contractwisselings-paragraaf in de CAO vallen, het recht hebben om werkzaam te blijven op het Object. Zowel in het geval Aannemer het vertrekkend schoonmaakbedrijf is als in het geval zij het toekomstige schoonmaakbedrijf is, heeft zij een aantal plichten jegens het andere schoonmaakbedrijf en de betreffende werknemers zoals de informatie- en aanbiedingsplichten m.b.t. arbeidsovereenkomsten. In dat verband rust op Opdrachtgever jegens Aannemer de inspanningsverplichting om te allen tijde alle mogelijke medewerking te geven aan Aannemer om die plichten te kunnen vervullen zodat een soepele conflictvrije en schadevrije contractwisseling tussen alle Partijen mogelijk wordt. Dat houdt onder meer in dat Opdrachtgever zo vroeg mogelijk in overleg treedt met Aannemer over een gewenste heraanbesteding en daarbij de minimale opzegtermijn bij de opzegging van de Overeenkomst van 3 maanden in acht houdt of zoveel meer als is overeengekomen. Ook zal Opdrachtgever onverwijld nadat de gunning heeft plaatsgevonden aan het nieuwe schoonmaakbedrijf, de gegevens hiervan doorgeven aan Aannemer zodat Aannemer tijdig aan haar plichten jegens de werknemers van het andere schoonmaakbedrijf kan voldoen.

13.2 Indien door Opdrachtgever of mede door zijn toedoen bij een contractwisseling significant verkeerde of te late Informatie is verstrekt aan Aannemer bijvoorbeeld over de werkzame en over te nemen werknemers op het Object, dan is Aannemer gerechtigd de Overeenkomst per direct schadevrij te annuleren nog vóór aanvang van de Werkzaamheden tot aan de eerste 4 maanden na aanvang van de Werkzaamheden, mits deze informatie ertoe zou hebben geleid dat Aannemer de Overeenkomst niet of op andere voorwaarden was aangegaan. Dit laatste staat ter vrije beoordeling van de Aannemer.

 

Artikel 14. Overnameplicht bij inbesteding.

14.1 Voor zover Opdrachtgever na beëindiging van de Overeenkomst met Aannemer de Diensten inbesteedt, dus zelf gaat uitvoeren, zal Opdrachtgever op eerste verzoek van Aannemer de werknemers op het betreffende Object een arbeidsovereenkomst aanbieden waarbij Partijen nu voor alsdan overeenkomen dat dit zal geschieden op basis van de wettelijke bepalingen ex 7:662 e.v. inzake overgang van onderneming.

14.2 Indien Aannemer voor de Werkzaamheden op een Object een of meer duurzame Hulpmiddelen heeft aangeschaft in de afgelopen 12 maanden voorafgaande aan de inbesteding van de Diensten, met gezamenlijke bruto aanschafwaarde van € 250,- of hoger, dan is Opdrachtgever verplicht, zodra Aannemer dat schriftelijk aangeeft, die Hulpmiddelen over te nemen voor de dan geldende boekwaarde. Bij berekening van de boekwaarde wordt rekening gehouden met een afschrijving van 5 jaar voor schrobmachines en 2 jaar voor andersoortige apparatuur en machines.

 

Artikel 15. Termijnen

15.1 Termijnen strekken nimmer tot fatale termijn, maar een streefdatum.

15.2 Eventuele rechtsvorderingen en/of vorderingsrechten en/of bevoegdheden dienen op straffe van verval van alle rechten uiterlijk 1 jaar na bekendheid met de rechtsvordering en/of het vorderingsrecht aanhangig te zijn gemaakt en/of te zijn uitgeoefend.

15.3 In ieder geval vervallen alle rechtsvorderingen en vorderingsrechten na het verstrijken van een verjaringstermijn van 1 jaar.

15.4 Enkel verjaringstermijnen kunnen worden gestuit en dienen op straffe van verval te worden gestuit middels aangetekende brief of deurwaardersexploot.

 

Artikel 16. Verwerking van persoonsgegevens

16.1 In het kader van het uitvoeren van de Overeenkomst is het noodzakelijk dat Partijen persoonsgegevens in de zin van AVG zoals, maar niet gelimiteerd tot, naam, e-mailadressen en telefoonnummers verwerken. Partijen zijn niet gerechtigd om de persoonsgegevens voor andere doeleinden te gebruiken dan voor de uitvoering van de Overeenkomst. Zowel Opdrachtgever als de Aannemer zijn in dit geval in principe altijd beiden verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG) ten aanzien van de door of namens Opdrachtgever aan Aannemer verstrekte persoonsgegevens tenzij Aannemer kan worden aangemerkt als verwerker in de zin van de AVG.

16.2 Op ieder der Partijen rust te allen tijde een zelfstandige verplichting tot naleving van de AVG en andere toepasselijke wet- en regelgeving alsmede eventueel toepasselijke contractuele of interne verplichtingen op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens, waaronder maar niet beperkt tot het nemen van passende beveiligingsmaatregelen, het tijdig in behandeling nemen van verzoeken van betrokkenen en het informeren van betrokkenen ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens.

16.3 Partijen garanderen jegens elkaar dat zij als verwerkingsverantwoordelijke rechtmatig beschikken over in het eerste lid bedoelde persoonsgegevens en bevoegd zijn tot verstrekking van die gegevens aan de ander. Partijen vrijwaren elkaar derhalve van alle aanspraken van de betreffende betrokkenen en derden met betrekking tot die persoonsgegevens, behoudens van datgeen waarvoor een verwerkingsverantwoordelijke zelf aansprakelijk is op grond van de AVG. Als uitwisselende Partijen welke beiden verwerkingsverantwoordelijke zijn, bestaat er geen wettelijke plicht in de zin van de AVG om nadere schriftelijke afspraken te maken over de privacy van de betrokkenen ten aanzien waarvan de persoonsgegevens worden uitgewisseld tussen Partijen.

16.4 Voor zover in het kader van de Overeenkomst door Partijen persoonsgegevens worden verwerkt, garanderen partijen dat deze persoonsgegevens op een rechtmatige, behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt overeenkomstig de AVG. Technische en organisatorische maatregelen zullen worden getroffen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de stand van de techniek en de aard van de verwerking.

16.5 Ieder der Partijen verleent medewerking voor zover mogelijk en relevant wanneer een betrokkene een verzoek indient ter uitoefening van zijn of haar rechten zoals, maar niet beperkt tot, het recht op inzage, verbetering, verwijdering, bezwaar maken tegen de verwerking van de persoonsgegevens en een verzoek tot overdraagbaarheid van de eigen persoonsgegevens.

 

Artikel 17. Duur en opzegging van de Overeenkomst.

17.1 Overeenkomsten welke strekken tot het periodiek verrichten van Werkzaamheden worden standaard geacht te zijn aangegaan voor een minimale duur van 12 maanden.

17.2 Een Overeenkomst strekt tot het periodiek verrichten van Werkzaamheden, indien de Werkzaamheden aan een Object meer dan eens per jaar worden herhaald.

17.3 Bij een Overeenkomst van onbepaalde tijd kan opzegging plaats vinden nadat de overeenkomst tenminste een looptijd heeft gehad van 12 maanden.

17.4 De Opzegtermijn bedraagt 3 maanden

17.5 Opzegging van de Overeenkomst kan, door beide Partijen,slechts bij aangetekend schrijven geschieden tegen het einde van de kalendermaand. Opzegging door Opdrachtgever dient altijd te worden gedaan onder opgave van redenen.

17.6 Annulering van de Overeenkomst is niet mogelijk. .

17.7 Indien voortijdige (en dus onregelmatige) opzegging plaatsvindt door Opdrachtgever is Opdrachtgever aan Aannemer de in de Overeenkomst volledig overeengekomen prijs voor de resterende contractuele duur van de Overeenkomst. Tevens is Opdrachtgever in zulke gevallen de additionele kosten verschuldigd die Aannemer reeds heeft gemaakt in verband met de Overeenkomst, en de kosten die voortvloeien uit eventuele annulering van ingeschakelde derden (zoals – onder meer – de eventuele kosten met betrekking tot onderaanneming). Ook heeft Opdrachtgever recht op vergoeding van het aan zijn zijde ontstane bezettingsverlies.

17.8 Als Aannemer overgaat tot (tussentijdse) opzegging dan heeft Opdrachtgever recht op medewerking van Aannemer bij de overdracht van Werkzaamheden aan derden mits alle onderliggende openstaande voorschotten dan wel alle declaraties zijn voldaan.

17.9 Het is Opdrachtgever niet toegestaan de Overeenkomst indien deze voor bepaalde tijd is overeengekomen, tussentijds te wijzigen.

 

Artikel 18. Overmacht, opschorting en ontbinding.

18.1 Onder overmacht (“niet-toerekenbare niet-nakoming”) wordt hier verstaan: elke niet aan de schuld in subjectieve zin van Aannemer te wijten omstandigheid die maakt dat het voor Aannemer onmogelijk of praktisch te bezwaarlijk is om zijn verbintenis of een gedeelte daarvan na te komen of verder na te komen, ongeacht of deze omstandigheid ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst reeds was te voorzien. Onder overmacht wordt in deze voorwaarden verstaan zonder daarmee limitatief te zijn: overlijden en ontstentenis van de eigenaar-leidinggevende van Aannemer of werknemers, oorlog, oorlogsgevaar, terrorisme, oproer, molest, brand, epidemie, pandemie, waterschade, natuurgeweld, overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, in en uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, machinebreuk, storingen in de levering van energie, bedrijfsstoring en overmacht van toeleveranciers.

18.2 In geval van overmacht als bedoeld in lid 1, is Aannemer bevoegd de nakoming van zijn verbintenis of een gedeelte daarvan op te schorten en kan Opdrachtgever geen nakoming of schadevergoeding vorderen.

18.3 Als de periode van overmacht en als gevolg daarvan de opschorting zoals hiervoor bedoeld, langer duurt dan 4 weken, is Aannemer bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn, met dien verstande dat indien Aannemer zijn verbintenis voor of na het intreden van de overmacht gedeeltelijk is nagekomen, hij steeds recht heeft op een evenredig deel van de prijs.

18.4 Aannemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien deze intreedt nadat hij zijn verbintenis had moeten nakomen.

18.5 Onverminderd de overige rechten die hem op grond van de Overeenkomst en/of deze voorwaarden en/of de wet toekomen, is Aannemer bevoegd zijn verbintenis op te schorten indien:

(a) Opdrachtgever een of meer verbintenissen die voor hem voortvloeien uit de Overeenkomst en/of deze voorwaarden en/of de wet niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt;

(b) Aannemer goede grond heeft om te vrezen dat Opdrachtgever in de nakoming van een of meer verbintenissen zal

tekortschieten;

(c) Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, zijn faillissement is aangevraagd, aan Opdrachtgever al dan niet voorlopige surseance van betaling is verleend of een verzoek daartoe is gedaan, ten aanzien van Opdrachtgever een wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard of een verzoek daartoe is gedaan of op andere wijze het vrije beheer over zijn vermogen verliest;

(d) het bedrijf van Opdrachtgever wordt geliquideerd;

(e) Opdrachtgever zijn bedrijfsvoering staakt dan wel de zeggenschap over zijn bedrijf aan een ander overdraagt.

18.7 In geval van gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst door Aannemer is hij niet gehouden tot enige

schadevergoeding en zijn al zijn vorderingen op Opdrachtgever onmiddellijk en geheel opeisbaar.

 

Artikel 19. Toepasselijk recht en geschillen

19.1 De rechtsverhouding tussen Partijen wordt beheerst door het Nederlandse recht.

19.2 Behoudens voor zover bepalingen van dwingend recht zich hiertegen verzetten, zal in eerste instantie bij uitsluiting bevoegd zijn de rechtbank van de woonplaats van Aannemer dan wel, in kort geding, de voorzieningenrechter van de genoemde rechtbank. In afwijking hiervan heeft Aannemer steeds de optie om de hier bedoelde vorderingen voor te leggen aan enige andere bevoegde rechter.

 

 

Hoofdstuk B: Aanvullende voorwaarden Glasbewassing, gevelreiniging en vloerenonderhoud.

 

Artikel 20. Aanvullende betalingsvoorwaarden glasbewassing.

20.1 Indien de Werkzaamheden m.b.t. de glasbewassing met een andere frequentie dan eenmaal per maand worden uitgevoerd, kan Aannemer het hiervoor te berekenen bedrag omrekenen in een maandbedrag, hetgeen maandelijks gefactureerd kan worden.

 

Artikel 21. Aanvullende bepalingen hulpmiddelen en ondersteuning Opdrachtgever.

21.1 Opdrachtgever staat ervoor in dat Aannemer bij aanvang van de Werkzaamheden kosteloos bij glaswaswerkzaamheden aan de buitenkant van het Object gebruik kan maken van de installaties en voorzieningen aan het gebouw ten behoeve van buitenwerkzaamheden alsmede dat die naar behoren functioneren. Bij gebreke daarvan is Aannemer gerechtigd haar Werkzaamheden op te schorten dan wel volledig in rekening te brengen vanwege de gederfde inkomsten, dit naar keuze van de Aannemer. Aannemer kan immers geen andere vervangende klus aannemen.

21.2 Indien Aannemer kosten moet maken bij uitvoering van de glaswaswerkzaamheden om de veiligheid van werknemers te waarborgen worden deze kosten in rekening gebracht bij de Opdrachtgever.

21.3 Opdrachtgever staat ervoor in dat de vensterbanken behorend bij de ramen te reinigen ramen geheel zijn ontruimd, tevens dient het glaswerk vrij te zijn van tekenen, glaswerk etc. Indien dat niet het geval is en Aannemer besluit om de vensterbank zelf leeg te ruimen c.q. de ramen te ontdoen van tekeningen, plakband etc., dan kan de extra tijd daarvoor in rekening gebracht worden bij Opdrachtgever.

21.4 Opdrachtgever staat ervoor in dat de ruimtes in het Object waar de vloeren moeten worden gereinigd, geheel zijn uitgeruimd. Indien dat niet het geval is en Aannemer besluit om de ruimte zelf leeg te maken dan wordt de extra tijd daarvoor in rekening gebracht bij Opdrachtgever tegen het door Aannemer geldende uurtarief.

 

Artikel 22. Aanvullende bepalingen uitvoering Overeenkomst.

Indien tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden blijkt dat bepaalde glasdelen niet bereikbaar zijn voor Aannemer zonder extra Hulpmiddelen dan is Aannemer niet gehouden deze delen te reinigen totdat die extra Hulpmiddelen zijn ingezet op kosten van Opdrachtgever.

 

Artikel 23. Aanvullende aansprakelijkheidsvoorwaarden

23.1 In geval van gevelreiniging is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan het voegwerk.

23.2 In geval van gebruik van een hoogwerker en in geval van Werkzaamheden die niet bestaan in periodiek schoonmaakonderhoud is

Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan beplanting, gazons, bestrating, leidingen, putten en dergelijke.

23.3 In geval van vloerenreiniging is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan de vloer door uitvoering van de Werkzaamheden indien de voorgeschiedenis ten aanzien van de reiniging van de vloer onbekend is of als Opdrachtgever specifieke reinigingsinstructies heeft gegeven aan Aannemer. Ingevreten vuil en verkleuringen aan de vloer zijn niet te verwijderen door Aannemer.

23.4 Indien het Object beschikt over vloerverwarming dient deze te zijn uitgeschakeld bij aanvang van de Werkzaamheden. Bij gebreke daarvan is Aannemer nimmer aansprakelijk voor eventuele gevolgen.

23.5 Aannemer is nimmer aansprakelijk voor schade aan meubilair, apparaten, materiaal etc. dat conform artikel 21.4 verplaatst c.q.  verwijderd is.

 

 

Hoofdstuk C: Aanvullende voorwaarden Verkoop en Levering Producten.

 

Artikel 24. Aanvullende voorwaarden Prijzen.

24.1 De door Aannemer opgegeven prijzen luiden steeds exclusief omzetbelasting, andere op de verkoop en levering vallende overheidslasten en ex transportkosten.

24.2 Indien na de datum van de Aanbieding, doch vóór uitlevering van het Product, één of meer van de kostprijsfactoren een verhoging ondergaanʹ ook al geschiedt dit ingevolge voorzienbare omstandigheden ʹ is Aannemer gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen. Indien de prijsstijging 10% of meer bedraagt is Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst met Aannemer te ontbinden binnen 2 weken na bekendmaking van de prijsverhoging.

24.3 Indien Opdrachtgever verlangt dat Aannemer in het kader van een Aanbieding specifieke kostenbegrotingen en plannen moet vervaardigen voor Opdrachtgever dan is Aannemer gerechtigd de kosten daarvan vergoed te krijgen indien de Overeenkomst niet doorgaat. Indien Aannemer bij eventuele nabestellingen nieuwe kostenbegrotingen en plannen moet maken, dan worden de kosten daarvan altijd in rekening gebracht.

24.4 Kosten van in- en uitlading en van vervoer naar Aannemer van door Opdrachtgever ter beschikking gestelde grondstoffen, apparatuur, gereedschappen en andere zaken zijn niet in de prijs inbegrepen en worden afzonderlijk in rekening gebracht. Te dier zake door Aannemer betaalde kosten worden beschouwd als voorschot ten laste van Opdrachtgever.

24.5 Indien Aannemer heeft aangenomen het Product te introduceren, te installeren, te monteren, etc. wordt het bedrijfsvaardig opleveren van het Product apart in rekening gebracht.

 

Artikel 25. Leveringsvoorwaarden.

25.1 Iedere levering geschiedt aan het op de Overeenkomst aangegeven afleveradres van Opdrachtgever. Aannemer regelt daarvoor het vervoer en draagt tevens het risico daarvan tot en met het moment dat Opdrachtgever de Producten voor ontvangst heeft getekend. Aannemer berekent de transportkosten binnen Nederland door aan Opdrachtgever.

25.2 De in de Overeenkomst aangegeven leverdatum is een streefdatum doch geen fatale datum hetgeen tot gevolg heeft dat er een ingebrekestelling nodig is voor het laten intreden van verzuim door Aannemer en dat er aan Aannemer een redelijke termijn dient te worden gegeven om alsnog na te komen. Indien de uitvoering van de levering vooraf dient te worden gegaan door een voorschotbetaling of het verstrekken van nadere informatie, wordt de aangegeven leverdatum opgeschort totdat de betaling of informatie is ontvangen door Aannemer.

25.3 Het Product geldt als geleverd wanneer Opdrachtgever de Producten voor ontvangst geeft getekend, hetgeen blijkt uit  ondertekening van de vrachtbrief.

25.4 Indien Aannemer Producten op proef levert dan zal er geen Overeenkomst tot stand komen en zullen dan ook geen kosten worden berekend. Opdrachtgever zal dan ook jegens Aannemer geen enkel contractueel recht kunnen doen gelden jegens Aannemer. Aannemer sluit de productaansprakelijkheid uit aangezien die bij de producenten en fabrikanten van de Producten ligt.

 

Artikel 26. Eigendomsvoorbehoud Producten.

26.1 Wanneer Aannemer Producten aan Opdrachtgever verkoopt, behoudt Aannemer zich de eigendom van deze Producten voor totdat de prijs hiervoor alsmede alle overige vorderingen genoemd in artikel 3:92 lid 2 BW die Aannemer tegen Opdrachtgever heeft of zal verkrijgen zijn voldaan.

26.2 Opdrachtgever is vanwege de eigendomsvoorbehoud gehouden om de Producten met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbare eigendom van Aannemer te bewaren.

26.3 Zolang de eigendom van de Producten niet op Opdrachtgever is overgegaan, mag hij de Producten niet verpanden of aan een derde enig ander recht daarop verlenen. Het is Opdrachtgever ook niet toegestaan de Producten door te verkopen tenzij dit in het kader van de normale uitoefening van zijn bedrijf gebruikelijk is.

26.4 Opdrachtgever verbindt zich ertoe vorderingen die hij tegen zijn afnemers verkrijgt niet te cederen of te verpanden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Aannemer. Opdrachtgever verbindt zich er verder toe de vorderingen tegen zijn afnemers op eerste verzoek van Aannemer op de in art. 3:239 BW aangegeven wijze aan Aannemer te verpanden tot meerdere zekerheid voor de nakoming van zijn verplichtingen jegens Aannemer uit welken hoofde ook.

26.5 Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van zijn verbintenis of indien Aannemer goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever hierin tekort zal schieten, ook in de gevallen als bedoeld in artikel 6:80 BW, is Aannemer onverminderd zijn overige rechten bevoegd onmiddellijke afgifte van de Producten te vorderen die onder het eigendomsvoorbehoud vallen. Hiertoe verklaart Opdrachtgever dat zij op eerste verzoek van Aannemer per ieder gewenst tijdstip alle relevante gegevens uit de administratie zal verschaffen. Tevens verklaart Opdrachtgever dat zij op eerste verzoek Aannemer de toegang zal verschaffen tot haar bedrijfsgebouwen en bedrijfsterreinen teneinde Aannemer te laten verifiëren of de Producten nog aanwezig zijn in de voorraad van Opdrachtgever teneinde deze mee te nemen dan wel er een eerste stil pandrecht op te vestigen.

26.6 Na afgifte van de Producten zal Opdrachtgever worden gecrediteerd voor de marktwaarde die de Producten op dat moment hebben, die in geen geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke prijs, verminderd met de op de terugneming gevallen kosten en de overige schade van Aannemer.

26.7 Indien de bepalingen uit dit artikel, met name de afgifteplicht, niet of niet tijdig worden nageleefd door Opdrachtgever, verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Aannemer zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, een direct opeisbare boete van duizend euro per overtreding en honderd euro voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.

26.8 Opdrachtgever doet bij voorbaat afstand van eventuele retentierechten met betrekking tot de producten en zal geen beslag doen leggen op de producten.